Direktlänk till inlägg 24 augusti 2011

Rostade grönsaker

Av Anna Millberg - 24 augusti 2011 19:08

Rostade grönsaker

4 portioner


Jag brukar variera mig lite med detta är det som står i receptet men man kan ju alltid variera sig.


* 2 msk smör till plåten

* 2 gula lökar

* 2 röda lökar

* 1 gul paprika

* 2 röda paprika

* ½ purjolök

* 6 champinjoner

* 1 zucchini

* ½ dl rapsolja

* 2 vitlöksklyftor

* sesamfrön

* ½ dl olivolja

* 2 msk hackad färsk timjan


Sätt på ugnen på 225 grader.

Smörj en ugnsplåt med smör.

Skala och klyfta löken, kärna ur paprikorna och dela grönsakerna och champinjonerna i önskad form.

Lägg allt på plåten.

Skala vitlöken och pressa ner den i rapsoljan och blanda i salt, peppar och timjan.

Pensla grönsakerna med oljan.

Rosta i ugnen i ca 30 min.

Ta ut plåten och strö över sesamfrön och rosta 10 min till.

Ringla över olivolja och servera.


(Jag hade pumpakärnor mycket gott! )



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Millberg - 20 maj 2012 10:35


Ja man skulle kunna säga att ägg absolut inte är en bristvara här hemma... Det går väl åt iallafall minst 5 ägg per dag här hemma...   Jag köper mina ägg från min brors jobbarkompis som har egna höns.. dom är så vackra... alla olika små som sto...

Av Anna Millberg - 9 maj 2012 20:23


Ibland behöver man muntra upp sig själv med presenter eller liknande. Och vad sitter inte bättre än nya träningskläder, verktyg, träningskort och en super bra bok! Nu blir det till att ge järnet ;)      ...

Av Anna Millberg - 7 maj 2012 21:53


Ibland så orkar man inte leta efter recept m.m och bara kastar ihop något med det som finns i kyl och frys... Detta blev dagens middag! Fläskfilé, svensk smörstekt sparris, ärtskott, cocktailtomater, tsatsiki och en mumsig sås gjord i stekpanna...

Av Anna Millberg - 6 maj 2012 21:35


Grälök och timjanbiffar 800 gram blandfärs 1½ dl hackad gräslök färsk timjan efter smak 3 ägg 3-4 dl grädde salt peppar smör att steka iBlanda ihop färsen med ägg, salt, peppar, timjan och gräslök. Tillsätt gr...

Av Anna Millberg - 3 maj 2012 22:30

Biff stroganoff 1 kg mört nötkött (jag hade lövbiff) 2 lökar 200 gram färska champinjoner 1 ask cocktailtomater 4 dl vispgrädde 200 gram créme fraiche 3 msk sockerfri tomatpuré 1 msk dijonsenap 2 dl vitt vin Salt Svartpeppar Smör att s...

Skapa flashcards