Direktlänk till inlägg 24 augusti 2011

Helstekt fläskfilè med gräddsås

Av Anna Millberg - 24 augusti 2011 19:33

Helstekt fläskfilè med gräddsås

4 portioner


* 600 gram hel fläskfilè

* 1 tsk salt

* 2 krm svartpeppar

* 3 msk smör


Gräddsås


* 4 dl vispgrädde

* 1 msk sockerfri soja

* 3 msk steksky från fläskfilèn

* ½ msk grillkrydda utan glutamat


Salta och peppra köttet. Stek runtom i smör i ca 20 min så det blir vackert gyllenbrunt och lätt rosa i mitten. Spara steksyn till såsen.

Låt filèn vila i ca 5 min innan servering.

Gör gräddsåsen under tiden.

Koka ihop vispgrädde och soja tillsammans med stekskyn under några minuter. Smaka av med grillkryddan.

Servera köttet i skivor med rostade grönsaker och blomkålsris.


Smaklig!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Millberg - 20 maj 2012 10:35


Ja man skulle kunna säga att ägg absolut inte är en bristvara här hemma... Det går väl åt iallafall minst 5 ägg per dag här hemma...   Jag köper mina ägg från min brors jobbarkompis som har egna höns.. dom är så vackra... alla olika små som sto...

Av Anna Millberg - 9 maj 2012 20:23


Ibland behöver man muntra upp sig själv med presenter eller liknande. Och vad sitter inte bättre än nya träningskläder, verktyg, träningskort och en super bra bok! Nu blir det till att ge järnet ;)      ...

Av Anna Millberg - 7 maj 2012 21:53


Ibland så orkar man inte leta efter recept m.m och bara kastar ihop något med det som finns i kyl och frys... Detta blev dagens middag! Fläskfilé, svensk smörstekt sparris, ärtskott, cocktailtomater, tsatsiki och en mumsig sås gjord i stekpanna...

Av Anna Millberg - 6 maj 2012 21:35


Grälök och timjanbiffar 800 gram blandfärs 1½ dl hackad gräslök färsk timjan efter smak 3 ägg 3-4 dl grädde salt peppar smör att steka iBlanda ihop färsen med ägg, salt, peppar, timjan och gräslök. Tillsätt gr...

Av Anna Millberg - 3 maj 2012 22:30

Biff stroganoff 1 kg mört nötkött (jag hade lövbiff) 2 lökar 200 gram färska champinjoner 1 ask cocktailtomater 4 dl vispgrädde 200 gram créme fraiche 3 msk sockerfri tomatpuré 1 msk dijonsenap 2 dl vitt vin Salt Svartpeppar Smör att s...

Skapa flashcards