Alla inlägg den 5 september 2011

Av Anna Millberg - 5 september 2011 19:58

Jag älskar verkligen att laga mat...

Igår hade jag tagit ut lite kycklingfilèer och ja idag så googlade ja lite på vad ska jag göra med dessa?!?

Jag hittade 2 olika recept.. som ja gjorde om en massa och sen satte ihop till ett


Bacon och timjanfylld kycklingfilè med osttäcke på broccoli och purjolöksbädd

 

* 1 kg kycklingfilè

* 3 paket bacon

* 4 dl crème fraiche

* 150 gram smakrik ost

* torkad timjan efter smak

* 1 purjolök

* 2 färska broccoli

* salt och peppar efter smak


Koka broccolin i ca 5 min. Lägg i en ugns form.

Skölj och skiva purjolöken i ganska tjocka skivor och lägg ner i formen.

Skär baconen i små bitar och stek.

Blanda bacon, timjan och 2 dl crème fraiche.

Skär med en vass kniv längs varje kycklingfilè så det bildas som en ficka.

Fyll fickan med baconfyllningen och sätt tandpetare på sidan.

Stek i smör på varje sida tills den får färg.

Medans kan du göra osttäcket.

Blanda den rivna osten, 2 dl crème fracihe, salt och pepper.

När kycklingen är färdig stekt på varje sida så lägg filèerna på broccolin och purjolöken och smeta på oströran på filèerna.

Sätt in i ugnen 225 grader i ca 15-20 min beroende på hur stora filèerna är.

Smaklig måltid!

 

Av Anna Millberg - 5 september 2011 19:46

Mannen önskade sig Italiensk köttfärslimpa till middag igår.. men ja tänkte.. ja gör om den lite...


Just det.... jag har lite svårt att laga mat till 2 personer... så blir alltid mycket mat.. men alltid bra ju hihi

Så detta blev resultatet.


Italienska köttfärsbiffar på tomat och lökbädd

 

* 1000 gram köttfärs

* 3 vitlöksklyftor

* 3 paket mozzarella

* 1 burk gröna oliver

* 1 msk torkad oregano

* 2 dl grädde

* 2 ägg

* 3 rödlök

* 2 askar cocktail tomater

* olivolja

* salt och peppar efter smak


Finhacka rödlöken och pressa vitlöken ner i köttfärsen.

Dela oliverna på mitten och lägg ner i färsen.

Häll i grädde, ägg, oregano, salt och peppar.

Findela mozzarellan och lägg ner i färsen och blanda ihop allt.

Gör så biffar och stek lite på varje sida i smör.

Medans så dela cocktailtomaterna i 4 delar och skiva löken och lägg i en stor ugnsform.

Häll på lite olivolja och lägg på biffarna.

In i ugnen på ca 200 grader i ca 15-20 min

Servera gärna med en klick crème fraiche till.

Smaklig måltid!    


 

Ovido - Quiz & Flashcards