Direktlänk till inlägg 21 september 2011

Baconfyllda köttfärsbiffar på svamp och lök saute

Av Anna Millberg - 21 september 2011 15:14

Eftersom ja inte äter mjölkprodukter här hemma nu så gjorde jag 2 olika formar ida..... en till mig och en till dom andra i familjen.


Baconfyllda köttfärsbiffar på svamp och lök saute

 

* 800 gram köttfärs

* 2 gula lökar

* 2 ägg

* 3 paket bacon

* salt och peppar

* färsk timjan efter smak

* 2 askar färska champinjoner

* 3- 4 röda lökar

* oxfond efter smak

* olja att steka i

* 2-3 dl grädde


Skär baconen i tärningar och knaperstek det. Blanda köttfärs, hackad gul lök, baconet, äggen, färska timjanen, salt och peppar. Forma till 8 st stora biffar.

Skär champinjonerna i skivor och stek i olja. Skär rödlöken i skivor och blanda med chanmpinjonerna. Häll över lite oxfond, salt och peppar och stek en stund. En del tog ja bort och la i en form en annan del i en annan form. Stek nu biffarna lite på varje sida så de får färg. Lägg på champinjon och lök sauten och häll grädde i stekpannan tillsammans med stekskyn som är kvar och tillsätt lite fond och kryddor efter smak.

In i ugnen i 200 grader i ca 10 min el tills biffarna är färdiga.

Tänker koka lite färska broccoli att ha till åxå!

Smaklig måltid!

Min mat utan grädde

  Dom andras mat i famlijen med såsen  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Millberg - 20 maj 2012 10:35


Ja man skulle kunna säga att ägg absolut inte är en bristvara här hemma... Det går väl åt iallafall minst 5 ägg per dag här hemma...   Jag köper mina ägg från min brors jobbarkompis som har egna höns.. dom är så vackra... alla olika små som sto...

Av Anna Millberg - 9 maj 2012 20:23


Ibland behöver man muntra upp sig själv med presenter eller liknande. Och vad sitter inte bättre än nya träningskläder, verktyg, träningskort och en super bra bok! Nu blir det till att ge järnet ;)      ...

Av Anna Millberg - 7 maj 2012 21:53


Ibland så orkar man inte leta efter recept m.m och bara kastar ihop något med det som finns i kyl och frys... Detta blev dagens middag! Fläskfilé, svensk smörstekt sparris, ärtskott, cocktailtomater, tsatsiki och en mumsig sås gjord i stekpanna...

Av Anna Millberg - 6 maj 2012 21:35


Grälök och timjanbiffar 800 gram blandfärs 1½ dl hackad gräslök färsk timjan efter smak 3 ägg 3-4 dl grädde salt peppar smör att steka iBlanda ihop färsen med ägg, salt, peppar, timjan och gräslök. Tillsätt gr...

Av Anna Millberg - 3 maj 2012 22:30

Biff stroganoff 1 kg mört nötkött (jag hade lövbiff) 2 lökar 200 gram färska champinjoner 1 ask cocktailtomater 4 dl vispgrädde 200 gram créme fraiche 3 msk sockerfri tomatpuré 1 msk dijonsenap 2 dl vitt vin Salt Svartpeppar Smör att s...

Skapa flashcards