Alla inlägg under augusti 2011

Av Anna Millberg - 31 augusti 2011 17:50

Igår hade jag besök av Jenny och lille Gustav så hon fick vara min försökskanin.


Bläbärspaj med kokostäcke

 

* 320 gram blåbär

* 50 gram smör

* 1 apelsin

* 2 ägg

* 3½ dl kokos

*vispad grädde till servering


Sätt på ugnen på 200 grader.

Häll blåbären i en pajform och låt tina lite.

Smält smöret i en kastrull och ta av från plattan.

Tvätta apelsinen och riv skalet fint. Pressa apelsinen och häll ner juicen i smöret.

Blanda i ägg och vispa ihop. Tillsätt kokosen och apelsinskalet och blanda till en grynig massa.

Fördela över blåbären och grädda i mitten av ugnen i ca 15 min eller tills kokosen är gyllene. Servera med en klick grädde


Alla ingredienser... fått lite inspiration från Åses sida... hon gör alltid så fint... hihi

  Innan den ställs in i ugnen

  

Så ser den ut klar :)

 

Av Anna Millberg - 30 augusti 2011 20:30

Idag blev det fetost fyllda biffar till middag med sås och kokt färsk broccoli :)


Fetaost fyllda biffar

 

* 600 gram köttfärs

* 2 paket fetaost

* salt och peppar

* 3 dl vispgrädde

* 2 msk oxfond

* skvätt soja


Smula sönder feta osten och blanda ihop den med köttfärsen och salt och peppar.

Stek i smör.

Lägg biffarna i en ugnsform och gör såsen av skyn i stekpannan.

Häll i grädde, fond och soja och koka upp.

Häll över biffarna och in i 200 grader i ca 10 min.

Servera med färsk kokt broccoli till.

Smaklig måltid!


   

Av Anna Millberg - 29 augusti 2011 17:22

Baconinlindad fläskfilè


4 portioner

* 600 gram fläsfile

* 2 paket bacon

* 2 dl grädde

* ½ dl oxfond

* ½ dl rött matlagningsvin

* 1 burk hela champinjoner

* soja efter smak

* salt och peppar efter smak

 

Skär köttet i 1½ cm tjocka skivor och linda en bacon om.

Skär upp resten av bacon i små bitar.

Stek köttet i smör lite på båda sidorna och salta och peppra.

Lägg köttet i en ugnsform.

Stek resten av baconen och champinjonerna.

Häll över fläskfilèn.

Blanda grädde, oxfond, vin och soja och häll över fläskfilèn.

In i mitten av ugnen i ca 20-30 min på 200 grader.

Serveras gärna med Coleslaw.


 

Av Anna Millberg - 28 augusti 2011 19:50

Idag blev det chiliheta revbensspjäll med coleslaw och vitkål och annans sallad till middag.


Chilihet marinad

  • 1 finhackad gul lök
  • 2 msk olja
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 msk sambal oeleksås
  • salt och svartpeppar efter behag
  • grillkrydda

 

Fräs löken ett ögonblick i oljan i en kastrull. Mixa krossade tomaterna i mixerna en stund för bättre konsistens.Blanda ner de övriga ingredienserna och koka upp. Låt såsen småputtra utan lock 15-20 minuter.


Pensla tunna revbenspjäll och låt stå en stund och dra.


Sätt ugnen på 200 grader och innan du sätter in dom i mitten av ugnen så krydda på lite grillkrydda. 20 min på varje sida.


Heta Chilimarinaden står och puttrar

   Marinerade och redo att komma in i ugnen  

Coleslaw

 

* ½ vitkålshuvud

*1 grönt äpple

* 1 morot

* 4 msk majonäs

* 1 dl crème fraiche

* 2 msk dijonsenap

* salt och peppar efter smak


Strimla vitkål. Skala äpplet och riv på grova sidan på ett rivgärn. Gör detsamma med moroten.

Blanda majonäs, crème fraiche och senap i en skål.

Lägg vitkålen, äpplet och moroten i skålen och rör om.

Salta och peppra.

Ännu godare dagen efter så gör gärna dagen innan.

Om man inte vill ha äpple så går det bra att ta bort.


Vitkålssallad med annans

 

* ½ vitkålshuvud

* 1 burk "krossad" annans


Riv vitkålen och blanda med annans.

Mycket fräscht och gott till.

Ibland kan man ju lyxa till det lite med annans ;)


Smaklig måltid!


 



Av Anna Millberg - 26 augusti 2011 13:31

Ja idag ska vi på kräftskiva så blir det till middag.

Till kräftorna har jag gjort en "guka" som ja kallar det...

Mycket god att doppa kräftstjärtarna i men åxå räkor *mums*


Guka

 

2 dl crème fraiche

1 gul eller röd lök

1 burk ishavsrom

Salt och svartpeppar

Hacka löken fint och blanda med cf och löken. Salta och peppra efter smak. Låt gärna stå i kylen några timmar innan servering.


Om man någongång får för sig att "fuska" med lite baugette eller liknande så är det super gott att ha det på och sen räkor på eller bara Guka ;)

Trevlig kväll allihopa!




Av Anna Millberg - 26 augusti 2011 13:00

Ja alltså nån gång ibland och istället för sylt är det ju bättre att göra egen sylt/marmelad.

Blir ju kanske inte riktigt samma konsistens som köpe sylt/marmelad och håller inte lika länge men ack så mycket godare!!!


Jag har nu gjort egen Plommonmarmelad med kanel och egen Jodrgubbssylt med vanilj i till mitt lilla bustroll.


Plommonmarmelad med kanel

 

* 1 kg plommon

* ½ dl vatten

* 1 kanelstång

* sukrin/sötrix om man vill ha lite sötare och då efter smak (mina plommon var så söta redan så behövdes inte)


Skär plommonen i bitar och ta bort kärnorna.

Lägg i en stor kastrull tillsammans med vattnet och kanel.

Låt sjuda ca 15 min tills plommonen kokat sönder.

Om du nu vill ha i sukrin/sötrix häll i det och koka hastigt upp i ca 3 min.

Ta bort kastullen från plattan och låt svallna i ca 15 min innan du häller upp på burkar.



Jordgubbssylt med vanilj

 

* 1½ ask jordgubbar

* ½ dl vatten

* lite vanilj

* sukrin/sötrix strö över lite efter smak


Skiva jordgubbarna i bitar och lägg i en kastrull med vattnet.

Låt sjuda i ca 15 min tills bären kokat sönder.

Strö över lite sukrin och lite vanlij och koka hastigt i ca 3 min.

Ta bort kastullen från plattan och låt svallna i ca 15 min innan du häller upp på burkar.


Smaka och njut!

 


Av Anna Millberg - 25 augusti 2011 17:32

Dagens middag blev panerad fisk med smörstekt bladspenat och äggsmör.

Fisken har jag fått tips av från en kompis Åsa Norèn. Mycket mumsig.


Man vispar ägg och doppar fisken i sen doppar man den i pofiber med salt och jag hade citronpeppar.

Stek i smör lite fort på bägge sidorna sen in i ugnen 10 min 200 grader.

Äggsmör så kokar jag ägg och hackar sedan och blandar med smält smör. Hur mycket får man avgöra själv. Jag gör ju på känn ;)

Stek färskbladspenat i smör.


Smaklig måltid




Av Anna Millberg - 24 augusti 2011 22:49

1 bröd á ca 27 skivor (1 kolhydrat och 2 PP per skiva)


Mixa i mixer (ska bli som mjöl):

4 dl krossat eller helt linfrö (200 g)
2 matskedar Fiber Husk
2 teskedar bakpulver
1½ tesked salt


Lägg i resten av de torra ingredienserna:

1 matsked brödkryddor, jag använde Santa Marias.
4 dl valnötter (ca 150 g)

Rör ner till en jämn smet:

250 g kesella 10%
6 ägg


Sätt ugnen på 175 g och klä en form med bakplåtspapper och fördela den ganska kompakta degen i den. Grädda i 80 min lågt i ugnen.
Låt svalna och skiva sedan upp i skivor!

Super gott med leverpastej på *muma*


Detta recept är åxå taget från denna sida

http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/


 

Ovido - Quiz & Flashcards